sobota 17. ledna 2015

KDO BUDE PRVNÍ?


KKP začala s výběrem budoucích kerbonautů a postupně vybrala trojici z nich: Billa Kermana, Dilana Kermana a Rotona Kermana. Tito kerbalové byli podrobování náročnému tréninku, zatímco se konstruktéři a vědci snažili postavit kosmickou loď, nebo spíše kapsli, ve které by dokázal kerbonaut přežít let do kosmu. Podle předběžných plánů měl být nejprve na palubě lodi vypuštěn pokusný živý tvor – pes, nebo opice – a pak by následoval první pilotovaný let po balistické křivce. Pak měly následovat delší a delší lety a pokud to bude možné tak i dosažení orbity.

Letectvo mělo v plánu jednodušší postup: Prvním letem se měl Jebediah dostat do výšky 60 kilometrů (to se zatím stále nedařilo) a během druhého letu se měl pokusit dosáhnout kosmického prostoru. 83. den to letectvo zkusilo znovu a Jebediah odstartoval vzhůru do oblak...


Podélné oscilace se opět objevily, ale řídící automatika dokázala udržet raketu v požadovaném směru. URS byl v pořádku odhozen, pilot provedl překlopení letounu a zapnul motory. Zážeh se podařil a X-1B vytrvale stoupal. A stoupal... Když se na monitorech v řídícím středisku ukázala telemetrická data, propukli vojáci v jásot. Apoapsida Jebovy dráhy se nacházela ve výšce přes 64 kilometrů! Jebediah pomocí ještě jednoho krátkého zážehu prodloužil dráhu letu a v rychlosti pořídil snímek, kde zachytil co viděl ze své kabiny. X-1B pak bezpečně přistál na padácích (i když v hodně hornatém prostředí).

 
Letectvo se posléze rozhodlo, že X-1B potřebuje úpravy padákového systému, aby mohl letoun přistát i v méně vhodných místech. KKP zatím prováděla testování prototypů jednomístné kabiny a oznámila, že její kosmická loď ponese jméno „Daidalos“. Dva konstrukční týmy nabídly mírně rozdílné kabiny – první tým prosazoval kulovitou kapsli, zatímco druhý (se kterým spolupracoval i von Kerman) navrhoval kabinu kónického tvaru. V KKP se nakonec rozhodli pro druhou variantu a o 3 dny později po letu konkurenčního X-1B, začali se zkouškami nové kabiny.

 
Konstruktéři zvažovali použití vystřelovací sedačky, ale nakonec dali přednost záchranné raketové vežičce. Pokud by nosná raketa selhala, věžička by vystřelila kabinu s posádkou mimo startovní rampu, přičemž fakt, že by se kerbonaut nacházel v bezpečí uvnitř kabiny a tedy by nebyl vystaven horkým spalinám, byl rozhodující pro tuto volbu. Testování zahrnovalo správnou funkci věžičky, odstřelení brzdného úseku na spodku kabiny a správné funkce padáku. Kabina byla bez pilota vystřelena celkem třikrát, pokaždé se 100% úspěšností. Při čtvrtém pokusu byl již na palubě pilot – Bill Kerman, který měl také letět jako první na ostrou misi. I tato zkouška dopadla úspěšně.

98. den byly testy dokončeny a na odpalovací rampě byla promptně vztyčena nosná raketa R-3. Na její špici se začala připevňovat kabina Daidalos, ovšem zatím pouze s opičákem Kokem na palubě. Kerbonauty Billa, Dilana a Rotona to moc netěšilo a hlavně Bill se ozýval proti tomuto letu. Bál se, že než přijde na řadu on, letectvo dosáhne kosmu dřív. KKP ovšem neustoupila a trvala na zkušebním letu s opicí. Bill proto poslal přímo řediteli KKP rozhořčený dopis, kde se mimo jiné psalo: „Co zvládne opice, to dokážu taky!“


Nicméně Koko opravdu letěl v kabině Daidalos 1 jako první. Start proběhl 107. den. Řídící systém rakety pracoval naprosto v pořádku. Po vyčerpání paliva v prvním stupni byla zároveň s ním odpojena i záchranná věžička a začal pracovat druhý stupeň. Ten postupně vynesl kabinu Daidalos až do výšky téměř 90 kilometrů, přesně jak bylo plánováno.

Podle palubních lékařských přístrojů neměl stav beztíže, až na nějaký stres, na Koka žádné následky. Koko v beztížném stavu jedl banán a pil vodu a nedělalo mu to žádné zásadní komplikace. Jediným problémem se tak stala narůstající teplota v kabině, kterou měl na svědomí porouchaný environmentální systém. Po uplynutí 10 minut se kabina zorientovala proti směru letu a spustil se brzdící motor. Úspěšný zážeh zbrzdil Daidalos 1 a zkrátil tak trajektorii letu. Poté byl brzdný úsek odhozen. Kabina se posléze začala nořit do atmosféry a došlo na aerodynamické brzdění. Štít se rozžhavil skoro do běla a Koko zažil výrazné přetížení. 


Ve výšce 4 kilometry nad zemí se automaticky otevřel padák a kabina se snesla hladce na povrch Kerbinu rchlostí 5 m/s. Tak byla úspěšně dokončena mise Daidalos 1, během níž se do kosmu poprvé v historii dostal živý tvor. Zároveň to byla generální zkouška na vystřelení kerbonauta Billa v téže lodi. Ovšem zatímco KKP oslavovala zdařilou misi, Jebediah Kerman dokončoval přípravu na svůj epochální let.

112. den letectvo přistavilo na startovní rampu urychlovací raketový stupeň URS a na jeho vrchol byl stejně jako v předchozích případech připevněn raketový letoun X-1, tentokrát v upravené nové verzi C. A za kniplem seděl, jako předtím, nejlepší kerbinský testovací pilot – Jebediah Kerman.


Úpravy nosiče URS dokázaly zcela eliminovat předchozí oscilace a let tak byl úplně hladký. Až příliš hladký, jak se obával řídící mise. Jebediah si ale věřil a měl také důvěru ve stroj, ve kterém letěl.


„URS odhozen, motory naplno!“ zvolal Jebediah zvesela. Následně byl zatlačen hluboko do sedadla silou hlavního motoru svého letadla. X-1C stoupal znamenitě. Po pár minutách se ozvalo řídící středisko.
„Jebe, máme výpočet dráhy. Je to 107 kilometrů!“ Kromě tohoto oznámení byly v pozadí slyšet jásavé výkřiky, které se opakovaly ještě později, když Jebediah oznámil dosažení apoapsidy ve výšce 107,6 kilometru. Ze svého kokpitu měl naprosto úžasný výhled.
„Páni, to je podívaná! Kerbin je z takové výšky úžasně kulatý,“ říkal Jeb, zatímco uvolňoval kameru ze schránky. Pak pořídil několik záběrů. Ale na kochání se nezbývalo moc času, protože bylo třeba zahájit přípravu k sestupu.

Začíná být pořádný vedro,“ ohlásil Jeb, zatímco se kolem letounu objevovala rozžhavená plazma. Sestup byl nejnáročnější částí mise, bez debat. Automatický systém pouze udržoval letoun ve správném náklonu, ostatní pilotáž musel provádět Jebediah sám. Konečně se letoun dostatečně zpomalil a Jebediah přebral řízení naplno. Musel provést zatáčku, aby navedl letoun mimo pohoří, na rovinatou planinu a poté odpálil záďové padáky, aby ještě víc zpomalil. X-1C pak hladce doklouzal k vytipovanému místu a přistál.

Tedy, samo přistání nebylo úplně hladké, protože se nepodařilo odstřelit spodní směrovku. Letadlo se tak překlopilo na jednu stranu, ale až na drobné oděrky se nic nestalo.
„Chlapi, to byla jízda!“ Teprve na zemi si Jebediah uvědomil, co vykonal. A zatímco se soukal z kokpitu, přijížděli k němu v džípu vojáci, aby pořídili jeden z nejslavnějších snímků v dějinách Kerbinu.


Žádné komentáře:

Okomentovat