Nálada v KKP
nebyla mírně řečeno zrovna jásavá. Nejvíc zuřil Bill Kerman,
kterému vlastně uteklo prvenství v kosmu, kdyby neletěla ta blbá
opice. Muselo se však jít dál. KKP již měla vypracovaný plán
programu a vyráběl se hardware potřebný pro následující mise.
Na den 116 byl naplánován let mise Daidalos 2, který měl být
pilotovaný Billem Kermanem. Mělo jít jen o balistický skok do
kosmu, jako uskutečnil Jebediah.
Následovat měla
mise Daidalos 3 s pilotem Dilanem Kermanem. Během ní se měla
kabina dostat na vyšší orbit kolem 150 kilometrů. Teprve mise
Daidalos 4 měla být chabou náplastí na prvenství letectva. V
plánu bylo totiž dosažení orbity. A mise Daidalos 5 měla
otestovat schopnosti kerbonautů v kosmu, plánovány byly celé dva
dny na orbitě.
Jak se blížil
datum startu Daidala 2, přešla Billa zlost a nastoupilo vzrušení.
Vždyť poletí do kosmu! 116. den byla raketa R-3 s kabinou
Daidalos 2 podle plánu připravena ke startu. Ten byl dvakrát
odložen, protože environmentální systém opakovaně přehříval
kabinu. Ale nakonec se problém podařilo odstranit a začalo
odpočítávání.
Krátce po startu
se kabina rozvibrovala a všechno uvnitř začalo příšerně
chrastit. „Hroznej šunt!“ pomyslel si Bill, ale nahlas jen řekl:
„Je to trochu tvrdé, ale všechno šlape.“
Jízda se
zklidnila až po odhození prvního stupně. Rovněž došlo k
oddělení záchranné věžičky.
Motor druhého stupně pracoval na
výbornou a Daidalos stoupal v pořádku dál. Stejně tak proběhlo
bez obtíží oddělení kabiny od druhého stupně. Bill pocítil
stav beztíže...
Kabina Daidalos
poskytovala jen malé okénko k pozorování vnějšího okolí, ale
i tak byl pohled skrz ně uchvacující. Nebyl čas na kochání se
výhledem, Bill musel vyzkoušet manuální řízení a provedl
několik manévrů. Jeho kabina zatím dosáhla maximální výšky
87 kilometrů. Pobyt v kosmu byl úžasný, ale mise se rychle
chýlila ke konci. Bill zorientoval kabinu proti směru letu a zažehl
brzdící motor. Potom jej odhodil, spolu s nádrží.
„Hodně štěstí
Bille,“ popřálo řídící středisko, zatímco se kabina pomalu
začínala nořit do hustých vrstev atmosféry. Během
aerodynamického brzdění nefungovalo spojení s pozemní kontrolou,
takže když zaslechli znovu Billův hlas, propukli kerbalové v KKP
v jásot. Padák se otevřel a kabina nakonec naprosto v pořádku
dosedla na zem. Mise Daidalos 2 tak skončila naprostým úspěchem.
122.
den následovala mise Daidalos 3. V kabině tentokrát seděl
pilot Dilan Kerman a za cíl měl dosažení apoapsidy ve výšce
minimálně 150 kilometrů a pojídání stravy v beztížném stavu,
aby se získaly zkušenosti pro orbitální let.
Jako v předchozím
případě, i teď pracovala nosná raketa R-3 naprosto bez problémů
a dopravila Dilana v kabině Daidalos až do výšky 160,7 kilometrů.
První cíl mise se tedy podařilo splnit. Dilan brzy po odhození
druhého stupně a po překontrolování řízení své lodi přešel
na testování kosmické stravy. Pyré v tubách ho sice po chuťové
stránce nijak nenadchlo, ale dalo se bez problémů jíst. Pití
vody vyžadovalo mírnou opatrnost, ale také se to obešlo bez
problémů.
Dilan měl na rozdíl od Billa možnost
vidět východ Slunce a dokonce zaměřil skrz malý průzor i Mun.
Měl více času a tak si mohl tyto krásné scény vychutnat.
Samozřejmě je také vyfotografoval.
Nicméně čas se nedal zastavit a tak
se dosud nejdelší pobyt kerbonauta v kosmu nachýlil ke konci.
Dilan zorientoval loď proti směru letu a zažehl brzdný motor.
Daidalos poslušně zpomalil a brzdný úsek mohl být odhozen. Vše
proběhlo naprosto bez problémů a kabina se s Dilanem Kermanem
ponořila do atmésféry, kde ji tření zpomalilo tak, že bylo
možné vystřelit padák. Daidalos 3 šťastně přistál do oceánu
po více než třiceti minutách v kosmu.
135. den bylo vše nachystáno
na misi Daidalos 4. Do kabiny usedl pilot Roton Kerman, před kterým
stál úkol vyletět až na stabilní orbit kolem Kerbinu a obletět
planetu minimálně třikrát. Během mise měl provádět různá
vědecká pozorování, ovšem hlavním cílem bylo vyzkoušet
dlouhodobou práci palubních systémů. Očekávaný orbit byl
zhruba ve výšce 90 kilometrů.
Nosná raketa R-3 odvedla svou
standardní výbornou práci a dopravila Daidalos 4 do výšky 90
kilometrů v apoapsidě. Pak bylo nutné motor druhého stupně
vypnout a znovu zapnout až v apoapsidě, aby se zakulatil orbit.
Druhý stupeň nezklamal a odvedl svou práci dobře. Během prvního
obletu planety zůstal stupeň ke kabině připevněný, kdyby byly
třeba korekce dráhy.
Ale protože nic takového potřeba
nebylo, byl stupeň při druhém oběhu oddělen. Roton se dal v
kosmu taky do práce a zaznamenával průběh experimentů, především
zdravotnických a také například měřil radiaci. Během druhého
oběhu snědl všechno jídlo v kabině a pak vyzkoušel manuální
řízení lodě. Vše šlo jako na drátkách, pouze se rychleji
vybíjely baterie, takže KKP rozhodla, že plánované tři oblety
Kerbinu budou muset stačit. Na konci třetího oběhu provedl Roton
brzdný manévr a následně odhodil brzdný úsek. Také tento
manévr proběhl v pořádku a kabina Daidalos 4 bezpečně přistála
do oceánu. Roton strávil v kosmu celkem 1 hodinu a 40 minut.
V mezičase příprav na misi Daidalos
5 (která měla být dvoudenní a tedy bylo třeba jistých úprav
kabiny) se KKP rozhodovala, jak bude s pilotovanými lety pokračovat.
Program KDK sice nesplnil svůj hlavní cíl, totiž dostat do kosmu
kerbonauta jako první, ale přinesl množství nových poznatků a
zkušeností, které by bylo škoda nevyužít. Navíc hlavní
konkurent – letectvo – rozhodně neusnulo na vavřínech a začalo
vyvíjet nový kosmický systém. KKP se tak nakonec přiklonila k
novému pilotovanému programu, který by dovolil prohloubit znalosti
pilotované kosmonautiky a naučil by KKP orbitálním manévrům a
dalíšm užitečným věcem, s výhledem na přistání na Munu, od
kterého si hlavně vědci slibovali velké úspěchy.
160. den nadešel čas pro misi
Daidalos 5. Na palubě kabiny byl Bill Kerman a měl před sebou (na
svou dobu) dlouhodobý pobyt v kosmu. Kabina Daidalos musela být pro
tuto misi upravena – dostala výsuvnou anténu, fotovoltaický
článek na dobíjení palubních baterií a nový systém podpory
života, zahrnující i palubní wc. Jelikož se jednalo o finální
misi programu KDK, měli všichni zájem, aby dopadla co
nejúspěšněji. Cíle mise nebyly ani tak vědecké, jako spíše
technické – prověřit palubní systémy lodě a udržet posádku
na živu v co nejvíce komfortním prostředí.
R-3 odstartovala naprosto spolehlivě a
druhý stupeň konal obvyklou dobrou práci. Vzrušení v řídící
místnosti však prudce vzrostlo, když se po odstřelení prvního
stupně rakety ozval Bill:
„Tady pětka, mám červenou pro
ZRS!“
Stejnou barvou svítila i kontrolka u
operátora rakety v řídícím středisku, takže to nebyla porucha
palubního systému. Znamenalo to, že ZRS, neboli záchranný
raketový systém (záchranná věžička), se neoddělil po
odstřelení prvního stupně, jak bylo určené. Věžička zůstala
připojená ke kabině, zatímco se zažehl druhý stupeň. Technici
na Kerbinu se rozhodli raději počkat s řešením problému až
bude Daidalos na orbitě.
Kabina v pořádku dosáhla kruhové
orbity 90x90 kilometrů. Po překontrolování palubních systémů
se všichni dali do řešení nečekaného problému. Věž bylo
potřeba oddělit, protože jinak by měla kabina špatně položené
těžiště pro sestup a taky se pod věží nacházel padák. Bill
tedy stiskl tlačítko pro manuální oddělení, jenže nic se
nestalo. Ani když několikrát kopnul do stěny kabiny v naději, že
se věžička uvolní. Seděla pevně. Další možností bylo
dálkově z KKP spustit záchranný program, během něhož by byla
věžička aktivována. Jenomže pokud by znovu selhalo oddělění
jako nyní, věžička by mohla kabinu akorát vyvést z dráhy. A
protože Daidalos nemohl na orbitě nijak manévrovat, byla i tato
možnost zavržena. Zbývala poslední varianta, ale tu KKP nechalo
až na konec mise.
Následně si tedy Bill užíval
kosmického letu. Při své první misi byl v kosmu jenom pár minut,
zato teď tu má strávit dva dny. Během obletů Kerbinu se staral o
experimenty a také fotografoval planetu. Pomocí průzoru se každou
volnou chvíli díval ven a při jednom z oběhů měl krásný
výhled na startovní rampu, odkud se vydal do kosmu.
Bill také prospal přesně stanovený
počet hodin a dokázal, že ani tato činnost není v kosmu
problematická. Palubní systémy fungovaly dobře a Daidalos tak
Billa nijak netrápil. Až tedy na neposlušnou záchrannou věžičku.
Když byl druhý den oznámen Billovi konec mise a návrat na Kerbin,
musel se nejprve zbavit ZRS. Jediná zbývající možnost byla
odstřelit vnější kryt padáku, který by oddělil věžičku i
osmiúhelníkovou nosnou konstrukci. Vnější kryt padáku se však
obvykle odděluje až v atmosféře ve výšce 6 kilometrů. Padák
je sice ještě chráněný vnitřním krytem, jenže u něho není
žádná záruka, že vydrží atmosférické brzdění kabiny v
rozžhavené plazmě. Ale protože jiné řešení nezbývalo,
aktivoval Bill ještě na orbitě padákový systém. Věžička s
nosnou konstrukcí ladně odplula od Daidala a Bill krátce na to
zahájil brzdný manévr, pak oddělil brzdný úsek a v duchu se
připravoval na sestup.
Snažil se nemyslet na to, jak se ve vysoké
rychlosti rozplácne na zemi. Padák musí fungovat!
Když pominulo přetížení a kabina
padala do oceánu, pozoroval Bill výškoměr stále rychleji mu
tlouklo srdce. Teď, 6 tisíc metrů. Pocítil škubnutí a rozsvítil
se transparent na palubní desce. Naštěstí zelenou barvou!
„Tady pětka, padák je venku a je v
pořádku!“
„Skvělé Bille, můžeme zase
dýchat,“ odvětil capcom Dilan v KKP, kterému právě spadl
obrovský kámen ze srdce.
Daidalos se nakonec bezpečně snesl do
oceánu. Mise trvající 2 dny a 12 minut byla šťastně u konce.
Stejně tak skončil program KDK, Kerbal Do Kosmu.
Pozn.: čas je uváděný v Kerbinském
formátu – 1 den=6 hodin, 1 rok=426 dní.
Žádné komentáře:
Okomentovat