KKP již před misí Daidalos 5 přijala
rozhodnutí, že bude pilotovaný program dále rozvíjet. Po
ukončení programu KDK vypracovala KKP předběžnou studii na
pokračovací program. Ten měl umožnit to, na co KDK nestačil,
tedy umožnit manévry na orbitě, mít více kerbonautů na palubě
lodi, provádět složitější operace jako dokování nebo výstupy
do kosmu a provádět dlouhodobé pobyty na orbitě. K tomu byly
potřeba především dvě věci: Nová loď a nový raketový nosič.
Letectvo už mělo také vymyšlenou
strategii na nejbližší dobu a na rozdíl od KKP už pilně
pracovalo na jejím uskutečnění. Plán počítal s vypuštěním
několika satelitů pro vojenskou komunikaci a se zavedením
znovupoužitelného kosmpolánu pro víceúčelové mise. K tomu se
výborně hodily znalosti získané z provozu letounu X-1. Práce na
nové raketě schopné vynášet kosmoplán a další náklady
probíhaly poměrně rychle, protože se využívaly již existující
technologie. Po několika pokusech se letectvu podařilo zkosntruovat
raketu Vulkan. Její první stupeň byl nadopovaný blok URS a druhý
stupeň byl podobný raketě KKP R-3. Vulkan měl být schopen
vynášet náklad o hmotnosti 4,5 tuny na orbit 100 kilometrů.
První testovací start rakety se konal
230. den a skončil katastrofou, protože zcela selhal řídící
systém. Nicméně letectvo zvyklé na počáteční neúspěchy
raketu mírně přepracovalo a 245. den to zkusilo znovu.
Na špici rakety bylo jako předtím
upevněno závaží o hmotnosti 4,5 tuny. Start se tentokrát vydařil
a veškeré manévry proběhly úspěšně. Druhý stupeň vynesl
závaží do apoapsidy 100,3 kilometrů a pak zakulatil orbit na
konečných 100,3x99,9 kilometrů. Zatímco se dokončovaly práce na
satelitech, zvítězila myšlenka, aby byly satelity vyneseny na
orbitu najednou, aby se využila kapacita rakety Vulkan. Pokud by ale
Vulkan selhal, znamenalo by to ztrátu všech čtyř družic.
Letectvo bylo připravené to risknout a start čtyř satelitů
najednou byl naplánován na 270. den.
KKP zatím souhlasila s vypuštěním
jednoho vědeckého a jednoho komerčního satelitu. Vědecký
satelit Meteosat 1 jak už název napovídá sloužil k
meteorologickým měřením, komerční satelit K-Sat měl pomoci
komunikační společnosti. Starty se uskutečnily 250. a 260. den za
pomocí rakety R-3. Úspěšná „er trojka“ se stále vyráběla,
protože KKP s ní počítala pro další vynášení družic. Obě
mise dopadly úspěšně, Meteosat byl posazen na orbitu 170x150
kilometrů, K-Sat na 120kilometrovou orbitu s inklinací 25 stupňů.
Satelity KOMSAT letectva byly vyneseny
podle plánu 270. den pomocí nosiče Vulkan. Protože měly družice
menší hmotnost, měla raketa Vulkan palivovou rezervu a tak mohla
provádět potřebné manévry na orbitě. Satelity byly vypouštěny
po dvojicích v určitých rozestupech. Všechno se podařilo na
výbornou a protože ještě zbylo palivo, mohl druhý stupeň
Vulkanu provést brzdný manévr a řízeně zaniknout v atmosféře.
Agentura KKP vydala 275. den přesné
specifikace nadcházejícího pilotovaného programu, který dostal
oficiální název „Pegas“. Nová kosmická loď měla mít
kapacitu dvou kerbonautů, měla umět manévrovat na orbitě a měla
umožňovat vykonání kosmické vycházky. Maximální hmotnost byla
stanovena na 4 tuny u standardní varianty a 6 tun u tzv. těžké
varianty, která měla mít v adaptéru malý nákladový prostor.
Loď měla do kosmu vynášet nosná raketa s novým výkonnějším
motorem, která dostala název „Moho“ a mělo se jednat o
modulární konstrukci.
Cíle programu Pegas byly taktéž
přesně stanoveny: Otestovat dlouhodobý let (v řádu dnů),
dosáhnout přiblížení dvou plavidel na orbitě, uskutečnit
dokování dvou plavidel na orbitě a vykonat tzv. kosmickou
vycházku. Vrcholem programu měla být mise, při které by se
obletěl Mun. Konstrukční týmy obdržely specifikace a práce na
plavidle nové generace se okamžitě rozběhly.
V reakci na KKP uvolnilo letectvo také
některé materiály týkající se jeho nového pilotovaného
programu. Ukázalo se, že letectvo vyvíjí kosmpolán, který bude
používán k inspekcím a údržbě satelitů na orbitě,
fotografování povrchu Kerbinu a obsluze miniaturní orbitální
stanice.
Parádní práce :)
OdpovědětVymazat