neděle 1. března 2015

PŘISTÁNÍ A VZLETY


123. den provedlo letectvo druhý nepilotovaný test svého nového letounu. Když se pak stroj úspěšně vrátil zpět na zem, oznámilo letectvo jeho oficiální název: „X-2 Delta“, který měl původ v deltovitém tvaru jeho křídel. Zároveň byl veřejně publikován harmonogram programu Horizont:

H-1 – Výškový suborbitální let kosmoplánu X-2 Delta, 145. den.
H-2 – Orbitální bezpilotní testovací let kosmoplánu X-2 Delta, 160. den.
H-3 – Pilotovaný let kosmoplánu X-2, 1 orbit, 175. den.
H-4 – Pokus o přiblížení kosmoplánu X-2 a jednoho satelitu KOMSAT, 190. den.
H-5 – Vynesení orbitální stanice na orbitu, 210. den.
H-6 – Dokování kosmoplánu X-2 a orbitální stanice, práce na její palubě 5 dní, 212. den.

Po úspěšném splnění těchto misí měl program Horizont přejít k rutinním inspekčním letům k satelitům KOMSAT každých 60 dní a ke krátkodobým misím na orbitální stanici (životnost plánovaná min. na jeden rok).

Agentura KKP se nyní nacházela v jakémsi mezidobí. 1. fáze jejího programu Pegas skončila úspěšně a na pořad dne se tak dostala fáze druhá. Nemělo jít o nic menšího než o přistání na Munu. Bohužel se velice vleklo řešení základního problému: Jak vlastně na Munu přistát? Právě dokončovaná nákladní varianta lodi Pegas mohla nést maličký přistávací modul pro jednoho kerbonauta, nebo se zvažovala varianta tzv. Přímého letu, kdy by na Munu přistávala samotná loď Pegas. Jiné varianty počítaly například se složením soulodí na orbitě v podobě lodi Pegas, palivového bloku a přistávacího modulu.

Nicméně základní profil munární mise již byl naplánován: Na vytipované místo přistane bezpilotní sonda, která provede před přistáním na Munu fotografický průzkum lokality. Po přistání pak zjistí stav munárního povrchu, zda vůbec dokáže unést přistávací modul a zda po něm budou moci kerbonauti chodit. Zároveň bude sonda sloužit jako naváděcí radiomaják. Podle něho se bude orientovat přistávací modul, který vysadí poblíž sondy jednoho až dva kerbonauty.

Sonda Muna 1 byla připravena ke své misi 131. den. Vynášela ji osvědčená raketa R-3. Start, dosažení orbity a transmunární zážeh proběhl téměř rutinně. Brzdný manévr na munární orbitě se taktéž podařil a sonda se mohla odpojit od raketového stupně. Nyní začala sonda pracovat. Během tří obletů Munu fotografovala předem vytipovaná místa k přistání, což byly především velké krátery. Odvysílané snímky vyhodnocovali odborníci na Kerbinu a po pár dnech se rozhodli, že přistání se uskuteční na relativně rovné planině v jižním velkém kráteru, který dostal název „Kiolkovskij“, podle velkého teoretika raketových letů do kosmu.


Přistávání probíhalo automaticky, jen s drobnými korekcemi techniků v řídícím centru. Ve výšce 3 kilometry se zapnula sestupová kamera, která zaznamenala okolní prostředí. Podle pokynů z Kerbinu se pak sonda pomalu otočila kolem své osy a zhotovila panoramamtický snímek. Za pár okamžiků pak sonda Muna 1 hladce dosedla na povrch Munu, přičemž se jen velmi málo zabořila do vrstvy jemného prachu. Následně se spustila druhá, barevná kamera, která zblízka vyfotografovala snímky povrchu. Taktéž byly odvysílány záznamy z palubních přístrojů – teplota -34,9°C a gravitační zrychlení 1,59 m/s2. Po dokončení této práce se zapnul radiomaják a sonda byla uvedena do klidového režimu.





145. den, přesně podle harmonogramu, provedlo letectvo misi H-1. Raketoplán X-2 Delta byl vynesen pomocí rakety Vulkan na suborbitální dráhu s apoapsidou ve výšce 65 kilometrů, přičemž byl během letu vyzkoušen raketový motor a provedeny některé manévry.

157. den odstartovala na svou první misi nákladní varianta lodi Pegas s označením „B“. Vynášela ji raketa R-4 Moho II se dvěma urychlovacími bloky na tuhá paliva. V kabině seděli Roton s Cordredem – tato jejich mise byla jakousi náplastí na jejich neuskutečněnou misi Pegas 5B.

Cílem mise Pegas 9 bylo ověření všech funkcí nové varianty lodi během krátkého časového úseku tří obletů Kerbinu. Raketa fungovala naprosto špičkově a Pegas se dostal na orbitu 120 km bez potíží. V nákladovém prostoru čekala ukrytá maketa miniaturního munárního modulu pro jednoho kerbonauta. 


Posádka nacvičila jeho vyjmutí z nákladového prostoru a Roton se posadil do sedadla a pak zase přelezl zpět do lodě. Ověřil tak, že je pro kerbonauta možné bezpečně přestoupit z lodě do modulu a opačně. Poté byl modul ponechán svému osudu a posádka po absolvování několika malých experimentů zahájila sestup na Kerbin. Mise byla úspěšně u konce.




**
Z tiskového prohlášení agentury KKP:
Nový ředitel agentury Jim Kerman zcela změnil agenturní projekty. Jeho nová administrativa se rozhodla zrušit Fázi 2 programu Pegas – přistání na Munu – a místo toho začala podporovat úplně nový munární program:

„Se současným hardwarem se přistání na Munu nevyplatí. Pegas je sice dobrá loď a výborně se hodí pro lety na nízkou oběžnou dráhu, ale použít ji k munárnímu letu by vedlo jen k vysokým vedlejším nákladům a vzhledem k úrovni technologií také k nepřijatelnému riskování. My potřebujeme mnohem větší a pokročilejší loď, která pojme víc posádky a dovolí kerbonautům pracovat na více experimentech. Rovněž jim zajistí lepší životní podmínky nutné pro dlouhodobou činnost.“ -Jim Kerman

Podle nového ředitele to neznamená úplný konec programu Pegas. Stávající lodě budou třeba k provádění experimentů a výcviku nových kerbonautů, než bude hotová loď nového programu. Stejně tak zůstává spuštěný program sond Muna (poletí ještě minimálně dvě). Na druhou stranu se vývoj nového dopravního systému neobejde bez zvýšených investic, takže KKP oznámila zrušení vývoje veškerých výzkumných sond k Minmusu a Duně, které byly plánovány. Rovněž se pozastavily výzkumné práce na orbitální stanici.

Co tedy KKP vlastně v příštích měsících a letech chystá? Uskuteční se bezpilotní přistání sond Muna na povrchu Munu a finanční škrty rovněž přežil projekt automatického munárního vozítka (v rámci programu Muna). Jinak nás ještě čeká několik letů lodí Pegas a především testování zbrusu nové lodě a nosiče.
**

Radikální krok nového vedení zprvu považovali kerbonauti za špatný vtip, zrušení celé řady pilotovaných misí jim sebralo práci. Jak se však seznamovali s předběžnými parametry nového programu, rozčarování se měnilo na dychtivé očekávání. Před prvním pilotovaným startem nové lodě měl proběhnout minimálně tři standardní mise Pegas, hlavně kvůli nové skupině kerbonautů.

Letectvo zatím 160. den provedlo misi H-2 svého programu Horizont. Kosmoplán X-2 byl vynesen raketou Vulkan až na orbitu ve výšce 100 kilometrů a po dvou obletech se pokusil přistát na ranveji letecké základny.


První fáze mise šla výborně, přestože byly těsně po startu zaznamenány podélné oscilace, nosič dopravil letouny v pořádku na orbitu, kde X-2 provedl řadu manévrů a vyzkoušel tak všechny motory a trysky. Bohužel přistání dopadlo přímo katastrofálně. Automatika sice správně zorientovala letoun a provedla brzdný zážeh, ale vstup do atmosféry provedla příliš brzy, takže letoun netrefil přistávací dráhu a více než 200 kilometrů a spadl do oceánu.





Navzdory neúspěchu předchozí mise byla mise H-3 dle harmonogramu pilotovaná a připravena k provedení podle plánu. 175. den tak vystartoval Jebediah Kerman na první ostrou misi kosmoplánu X-2 Delta. Měl za úkol prakticky to samé co předchozí mise, tedy dosažení orbity a provádění manévrů na orbitě, tentokrát ale ručně řízených. Jak řekl sám Jebediah po návratu na Kerbin:
„Všechno šlo jako po másle!“




Žádné komentáře:

Okomentovat