Řady pilotů-kerbonautů rozšířili
Obden, Ronzer a Sheplin Kerman a právě Sheplin byl 190. den
připraven k misi H-4, během které mělo dojít k přiblížení s
jedním ze satelitů KOMSAT a nácviku jeho inspekce, případně
údržby. Kosmoplán vynášela opět raketa Vulkan a opět se během
startu objevily podélné vibrace. Přesto dosáhl X-2 Delta v
pořádku oběžnou dráhu a začal se pomalu připravovat na setkání
se satelitem KOMSAT 1.
Pomocí pokynů z Kerbinu se povedlo
Sheplinovi přivést svůj X-2 až na vzdálenost 10 metrů od
satelitu. Opatrnými pohyby letounu se pak dostal ještě blíž.
Hlavní cíl mise byl tedy splněn. Jelikož v bateriích zbývalo
dost elektřiny a v nádrži dostatek paliva, provedl Sheplin během
dvou dalších obletů sekundární úkol v podobě vyzkoušení
palubního teleskopu pro snímání kerbinského povrchu.
Sestup pak proběhl naprosto v pořádku,
až na problém při přistání, kdy po dosednutí na ranvej odpadla
nádrž s monopropelantem. Ale letoun, ani pilota, to nijak
neohrozilo. Naštěstí!
210. den nadešel start první
kosmické stanice vůbec. Jednalo se o miniaturní stanici pro
jednoho kerbonauta, jejíž hlavní cíl spočíval ve snímkování
povrchu Kerbinu a to jak pomocí teleskopu, tak pomocí radaru. Název
stanice byl jednoduše „Horizont“, jako název celého programu.
Navedení na oběžnou dráhu pomocí
rakety Vulkan proběhlo bez obtíží, stejně tak dálkové oživení.
Stanice rozevřela solární panel, vyklopila komunikační a
radarové antény. Po vyzkoušení všech funkcí byla stanice
přepnuta do vyčkávacího režimu a byla tedy připravena na první
návštěvu posádky, která se měla uskutečnit již za dva dny.
212. den se ke stanici vydal na
palubě kosmoplánu X-2 Delta Obden Kerman. Za úkol měl provést
dokování se stancí a instalaci kazet s filmem pro teleskop. Rovněž
bylo plánované, že na palubě stanice stráví tři až pět dní,
podle situace.
Přiblížení ke stanici bylo
provedeno stejně jako při předchozí misi k satelitu za pomocí
pokynů z řídícího centra. Ve vzdálenosti 40 metrů od stanice
přešel Obden na ruční řízení a provedl dokování manuálně.
Povedlo se a poprvé v historii kosmických letů došlo ke spojení
orbitální stanice a kosmické lodi. Obden brzy přelezl dovnitř
stanice a započal s prací.
Podle plánu založil kazety s filmem
pro teleskop a zkalibroval jej zaměřením na kosmické centrum KKP.
Také překontroloval veškeré palubní přístroje a během čtyř
dnů na orbitě provedl také několik menších experimentů. Pak
nadešel čas k návratu.
Přistání bylo velmi divoké, Obden
totiž netrefil správně bod pro vstup do atmosféry a X-2 tak byl
„krátký“ a na přistávací plochu nedokázal doklouzat. Obden
bleskově zvolil náhradní místo (upravené pro nouzová přistání)
a dovedl letoun bezpečně na zem. Stejně jako v předchozí misi, i
teď při dosednutí odpadla nádrž na monopropelant.
Základní mise Horizont tak byly i
přes drobné potíže úspěšně splněny. Nyní měly startovat
kosmoplány X-2 Delta na mise k satelitům každých 60 dní a ke
stanici přibližně každých 50 dní (podle potřeby). První data
již byla stanovena: mise H-7 242. den (ke stanici) a mise H-8
262. den (k satelitu KOMSAT 2).
Ještě jedna se věc se v oddělení
pilotovaných letů udála: Jebediah Kerman byl po absolvovaných
kosmických i balistickcýh misích povýšen. Jenže to zároveň
znamenalo vyřazení ze skupiny aktivních pilotů. Jeho žádosti o
výjimku byly zamítnuty – letectvo jednoduše nechtělo riskovat
jeho zdraví, či život a chtělo si jej podržet jako
kvalifikovaného instruktora. Vypadalo to, že se Jeb už nikdy do
kosmu nedostane, když se ozvala agentura KKP. Protože se jednalo o
nabídku, která se neodmítá, odešel Jebediah z letectva a
rozšířil kádr kerbonautů agentury KKP.
Žádné komentáře:
Okomentovat