Jak bylo oznámeno, v rámci programu
Muna měly proběhnout nejméně další dvě mise. Kvůli zrušení
kontraktu na další výrobu raket R-3 tak byl počet misí stanoven
na právě dvě. Během mise Muna 2 měla přistát sonda v kráteru
Galileo a při misi Muna 3 mělo být v kráteru Kopernikus vysazeno
robotické vozítko.
230. den tak odstartoval
předposlední exemplář nosné rakety R-3 se sondou Muna na palubě.
Let až do přiblížení k Munu probíhal jako přes kopírák s
předchozí misí, jenže pak se stala chyba. Sonda se špatně
zorientovala a nenatočila své solární panely proti slunci.
Baterie se tak vybily a sonda se stala neovladatelnou. Řídící
středisko se však nevzdalo a stále se pokoušelo s nepříznivou
situací něco provést. Jelikož sonda byla stále na trajektorii
volného návratu, nehrozilo, že by odlétla kamsi do
meziplanetárního prostoru. Proto se v KKP rozhodli, že sondu
ponechají obíhat Kerbin a vyčkají, zda se situace nezlepší.
Po devíti dnech se sonda konečně
natočila proti slunci a palubní baterie se naplno dobily. Teď
zbývalo provést nové manévry, které by sondu dostaly na munární
orbit. S palivem to bylo opravdu těsné, ale řídící technici to
dokázali a 11. den své mise se Muna 2 konečně snesla na povrch
Munu. Přistání nebylo ideální, hrozilo, že se sonda převrátí,
ale nakonec zůstala stát pevně.
270. den došlo k tzv.
„třešničce na dortu“ v programu Muna. K měsíci se vydalo
robotické vozítko „Munochod“, téměř celé navržené
konstruktéry týmu Sergeje Kermanova. Cílem mise měl být jednak
průzkum lokality v kráteru Kopernikus a pak také odzkoušení
pohybu a práci se vzorky přímo na povrchu Munu. Vozík vynášela
zcela poslední vyrobená raketa R-3, takže se všichni modlili, aby
náhodou neselhala, protože mise by se jinak nedala opakovat.
Spolehlivá „er trojka“ však nezklamala a úspěšně dopravila
Munochod na munární orbit.
Poté byl druhý stupeň odpojen a
sonda začala zcela automaticky s přistávací sekvencí. Místo
přistání bylo zvoleno na severo-východním okraji kráteru
Kopernikus. Přistávací stupeň pracoval spolehlivě a dokázal
Munochod měkce posadit na určené místo.
Další kritický okamžik mise –
odblokování vozítka a sjetí z rampy už prováděli technici z
Kerbinu. Jedno kolo se při sjíždění nakrátko zachytilo, ale
Munochod jinak sjel v pořádku na munární povrch. Po zkontrolování
palubních přístrojů objelo vozítko přistávací rampu a vydalo
se směrem k nedalekému kráteru. Cestou nabralo první vzorek
munární půdy. Další odběr vzorku měl být uskutečněn až na
okraji kráteru (dostal název jednoduše K1).
Munochod po celém dni opatrné jízdy
s častými přestávkami urazil vzdálenost až ke kráteru K1, na
jehož okraji odebral další vzorky a podrobil je analýze pomocí
spektrometru. Došlo i na další měření pomocí palubních
přístrojů – teploměru (naměřeno -38,92°C) a akcelerometru
(0,162g). Vozítko pak po další dva dny objíždělo okraj kráteru
směrem na sever.
Následující den vozítko nabralo
směr kráter K2, kam ještě téhož dne dorazilo a provedlo další
sadu měření (-42,12°C a 0,162g). Pomocí penetrometru zkoumalo
půdu na okraji kráteru a pak se stočilo k blízkému balvanu. Byl
to první balvan na Munu, který byl zkoumán zblízka (předchozí
sondy Muna 1 a 2 přistály daleko od jakéhokoliv balvanu).
Zde použil Munochod penetrometr a
odebral vzorek z balvanu. Jelikož v tu doby bylo slunce už jen
kousek nad obzorem, rozhodli se technici na Kerbinu, že sondu uloží
ke spánku. Vozík byl zaparkován vedle balvanu, aby nestínil a
byly vypnuty veškeré přístroje. Jakmile slunce zajde, palubní
baterie se nebude moci dobíjet a dojde elektřina. O restart
přístrojů a kontakt s Munochodem se budou moci technici pokusit až
při dalším munárním dni. Jestli se baterie v pořádku nabijí a
budou fungovat, zůstávalo ve hvězdách...
Situační mapa mise Muna 3, práce vozítka Munochod
Žádné komentáře:
Okomentovat