Letectvo nemělo
až do 25. dne nového, 5. roku, důvody ke smutku. Program Horizont
se dařil téměř na výbornou a drobné neúspěchy bohatě
vyvažovaly úspěšné mise a nové poznatky. Bohužel všechno
dobré jednou končí a letectvo to poznalo velmi citelně právě
25. den. Toho dne vypadlo spojení se stanicí Horizont a když se
jej podařilo po dvou dnech znovu získat, ukázalo se, že stanici
selhaly orientační systémy a vybily se palubní baterie. Stanice
se zcela odmlčela 29. den a spojení se již nepodařilo obnovit.
Letectvo zrychlilo přípravy na plánovanou misi H-13 (měla se
uskutečnit 34. den) a vyslalo do kosmu Sheplina Kermana, aby zjistil
stav stanice, pokud to vůbec bude možné.
31. den
vyletěl na orbitu kosmoplán X-2 Delta a zamířil bez otálení ke
stanici. Po obvyklém manévrování a dostižení stanice se
ukázalo, že spojení s ní nebude možné. Stanice rotovala kolem
všech os, zřejmě následkem poruchy orientačního systému.
Naděje na vyřešení problému tedy nebyly žádné. Sheplin a s
ním i celé letectvo, muselo dát stanici Horizont sbohem. Pilot se
pak zaměřil na záložní úkol a sice setkání se satelitem
KOMSAT, kde provedl drobnou údržbu (utažení několika šroubů).
Dole
na Kerbinu nikdo z letectva neskrýval rozladění. Čas ale ukázal,
že bylo nač být pyšný. Stanice byla prvním svého druhu a jako
taková fungovala poměrně dobře. V
činnosti byla 245 dní a během této doby se uskutečnilo 6 misí
ke stanici, z nichž dvě selhaly kvůli problémům s dokovacím
mechanismem a nezvládnutým setkáním na orbitě. Celkově pak na
palubě pobyli piloti letectva 20 dní.
Zbývalo nyní
vyřešit, kam dál. Letectvu zbyly na orbitě už jen satelity,
které potřebovaly být obsluhovány kosmoplánem. Jenže lety pouze
k satelitům by starty letounu prodražily. Letectvo se tedy rozhodlo
změnit svůj kosmický program. Na pořadu prozatím nechalo další
3 mise (1x k satelitu KOMSAT 1 a 2x k satelitu KombiSAT).
KKP
naproti tomu měla důvod k radosti – stacionární testy její
nové rakety R-5 Eve dopadly velmi dobře a schylovalo se již k
prvnímu testovacímu letu. 47. den
na odpalovací rampě zaburácely dosud nejsilnější motory jaké
kdy raketa nesla a nosič se odlepil od země. Na vrchu bylo upevněné
závaží o hmotnosti 18 tun, které musela R-5 bezpečně dopravit
na orbitu vysokou 100 kilometrů.
Testovací
start měl zatím profil letu bez dosažení orbity. Jelikož dopadl
dobře (vyskytly se jen drobné problémy v podobě malých podélných
oscilací), byl odsouhlasen další zkušební start, tentokrát až
na oběžnou dráhu. 65. den
se tak raketa R-5 znovu vznesla k nebi a tentokrát naprosto bez
chyby dosáhla i se závažím kruhovou orbitu ve výšce 100
kilometrů. Skvělý úspěch testů nové rakety vedl ředitelství
agentury KKP ke zveřejnění munárního programu.
Dostal
název Orion a v jeho
specifikacích se mimojiné psalo, že:
Jeho hlavním
cílem je dopravit na Mun kerbonauty
Provádět tam
vědeckou činnost
Získat materiály
z Munu a dopravit je zpět na Kerbinský povrch
Fáze programu
byly následující: Nejprve proběhnou testy nosné rakety a nové
lodě. Pak loď Orion provede oblet Munu. Následovat bude přistání
na Munu a výstup kerbonautů na jeho povrch. Další mise budou
zahrnovat vědecký výzkum a instalaci vědeckých přístrojů. A
pokud se podaří získat dost prostředků, bude program pokračovat
i zřízením malé stanice na povrchu Munu.
Současně
došlo také k reorganizaci skupiny
kerbonautů. Tým opustil Cordred a Roton, kteří odešli k
letectvu, Dillan přijal jinou funkci v KKP, Dokin začal pracovat
jako zkušební pilot, Andon se stal šéfem kerbonautů (nová
funkce v KKP) a Wehrson se dal na politiku. Zbyli tedy Bill,
Billy-Bobski, Jebediah, Bob a Henkin Kerman. A to bylo málo. KKP se
začínala poohlížet po nových mladých kandidátech a v prvním
kole si vybrala dvojici Cambreeho a Valentinu Kerman (ta
se měla stát první ženou v kosmu vůbec).
77. den
byl pro novou raketu R-5 připraven předposlední testovací start.
Tentokrát měla na oběžnou dráhu vynést měřící aparaturu a
po několika obletech sestoupit do atmosféry. Mělo se tak
přezkoušet manévrování druhého stupně rakety.
„Er
pětka“ i tentokrát fungovala bezchybně, na orbitu se dostal
druhý stupeň v pořádku a po několika obletech, během nichž se
zkoušelo manévrování, zahájil brzdný zážeh a sestoupil do
atmosféry, kde přesně podle plánů shořel. Mise tedy dopadla
velmi dobře a další exemplář rakety R-5 měl již letět na
oběžnou dráhu s maketou
lodí Orion.
97. den
byla konečně maketa lodi Orion (ve verzi pro orbitální použití),
připojena k raketě a R-5 tak mohla vykonat svou poslední testovací
misi. Cílem bylo dopravit
maketu Orionu na oběžnou dráhu ve výšce 100 km a poté ji navést
zpět
do atmosféry.
Oddělení
prvního stupně dopadlo výborně, bez chyby také proběhlo
odpojení záchranné věžičky na špici lodě Orion a druhý
stupeň nakonec v pořádku dosáhl i s připojenou maketou lodi
oběžnou dráhu. S pomocí jeho motorů se po dvou obletech Kerbinu
soulodí zanořilo do atmosféry, kde také zaniklo. Až na drobné
problémy, které se daly lehce napravit, se žádné vážné
ohrožení neukázalo a mise tak skončila naprostým úspěchem.
Program Orion mohl začít.
Žádné komentáře:
Okomentovat