pondělí 6. června 2016

MINMUS: MÁME VELKÝ PROBLÉM


50. den nastal čas na další přistání na zelený měsíček. Mise D-3 tentokrát měla přistát v hornatém prostředí, které je zřejmě tvořené úplně jiným materiálem, než plochá „moře“. Orion a posádka Bill, Henkin a Neilnard byly připraveny. Start proběhl bez obtíží a zbývalo tedy jen loď nasměrovat na správnou trajektorii.


Po devíti dnech zakotvil Orion bez problémů na orbitě Minmusu. Místo přistání tentokrát nafotila sonda Minmus 1, takže bylo již delší dobu známé. Posádka tak věděla předem, do čeho jde. Sestup byl zahájen podle plánu a probíhal dobře, dokud se jedna z přistávacích nohou nedotkla povrchu.


Co přesně se stalo a jak se to stalo, nebylo možné zjistit. Výsledkem však byla loď v poloze horizontální...

Henkin to sice bral s humorem, ale jinak to moc veselé nebylo. Bzepochyby se jednalo o dosud největší nehodu pilotovaného programu a posádka byla ve velkém průšvihu. Rozbily se solární panely a nešly ani antény pro přímé spojení s Kerbinem...


Bill a spol. se po krátké úvaze rozhodli, že se pokusí loď postavit. Spustili dvě přistávací nohy a pomocí orientačního systému se jim povedlo loď o něco naklonit. Jenže pak Neilnard zavadil o plynovou přípusť a přestavil tak dosud zapnutý motor na maximální výkon. Orion vyrazil kupředu, zachytil se o terén a totálně se rozlámal. Stalo se to během pár sekund. Přežil nakonec jenom velitelský modul, naštěstí i se zásobami kyslíku. Jak udělat z průšvihu ještě větší během okamžiku.


Na Kerbinu zatím dostávali pracovníci v řídícím středisku infarkty. Bezmocné pobíhání sem a tam a bědování rázně utnul šéf kerbonautů Andon Kerman. Vzal si slovo a všechny inspiroval k akci. Na orbitě Minmusu je přeci sonda a pomocí ní by se dalo s posádkou spojit. A samozřejmě, někdo musí hned letět nahoru a dostat ty kluky odtamtud. V zelených hlavách začaly pomalu žhavit závity.

Další mise, D-4, měla startovat až za dvacet dní. Start by mohl být urychlen, ovšem na cestu by se loď musela vydat v bezpilotním režimu. A to nebylo možné, kvůli množství manévrů, které museli konat piloti. Navíc se záchranná mise musela provést včas, protože Bill, Neilnard a Henkin na Minmusu vydrží maximálně třicet dní...

Dva dny trvala porada, během níž se rozhodlo vypravit do kosmu dvě lodě Orion, které se spojí na orbitě a společně odletí na Minmus. V jedné bude posádka zamýšlená pro misi D-4, druhá loď bude prázdná. Ta také sestoupí na Minmus a naloží trosečníky. Pak se znova spojí s obíhající lodí a společně zamíří domů. Nic lepšího nikdo nevymyslel. Problémy tu samozřejmě byly – Orion neměl reaktivní trysky pro manévrování a spojení na orbitě dosud s lodí Orion nikdo nezkoušel. Technici tak museli jet na nepřetržité směny a jednu z lodí (záložní exemplář) upravit. Dostali na to deset dní.

72. den, po spotřebování cisterny kafe, předali technici upravenou loď Orion na montáž k raketě R-5. Ještě ten den byl Orion D-3A připevněn na špici rakety a vypuštěn do kosmu. Automatika jej navedla na kruhovou orbitu v pořádku. Druhý den odstartovala do kosmu i posádka Valentina, Gusmon a Ronfrey, jejímž prvním cílem bylo na orbitě zadokovat se záchranným Orionem. Operace to byla pro kerbonauty nová, ale zvládli ji dobře. První fáze tak dopadla OK.



Soulodí nyní muselo neprodleně odletět na Minmus. Zážeh se naštěstí podařil na výbornou a oba Oriony se dostaly na dráhu vedoucí na Minmus, kam po devíti dnech dorazily. Když se záchranný Orion odpoutal, byli všichni jako zařezaní. Přistání pomocí automatiky bylo velmi riskantní, Ronfrey z lodi D-3 musel být připraven pomocí dálkového řízení v případě nějakého nebezpečí převzít pilotáž. Nikdo si však nemohl být jistý, jestli by to vůbec šlo zvládnout.



Ukázalo se, že KKP si už porci smůly vybrala a nyní šlo všechno jako na drátkách. Orion se velmi měkce posadil jen několik metrů od trosečníků. Jakmile bylo potvrzeno, že záchranný Orion přistál a je v pořádku, Bill, Neilnard a Henkin nadšeně vyběhli ven ze svého rozbitého modulu a křičeli nadšením. Na nic nečekali a vyšplhali do své záchranné lodi...




Orion poté neprodleně odstartoval zpátky na orbitu. Slunce bylo tou dobou už velmi nízko a manévry bez světla by byly velmi nebezpečné. Když asi po hodině uviděla Valentina skrz průzor přibližující se Orion s trosečníky na palubě, vyhrkly jí slzy dojetím. Dokázali to.


Obě lodi automaticky zadokovaly, otevřely se průlezy a obě posádky se nadšeně přivítaly. Dole na Kerbinu už bouchalo šampaňské a televize začaly přinášet první zprávy o úspěšné záchraně.



Soulodí se pomocí krátkého zážehu dostalo zpátky na Kerbin, kde se oba moduly zanořily nedaleko od sebe do atmosféry a bezpečně přistály na padácích. Největší, nejdražší a nejnáročnější mise celé historie kosmonautiky byla právě u konce.





DOHRA:
KKP ukázala, že je schopná řešit i ty nejzapeklitější potíže. A protože mise skončila úspěšně, neznamenalo to ukončení pilotovaného programu, jak se mnozí obávali. Faktem však bylo, že na záchranu trojice kerbonautů vydala KKP více peněz, než kolik bylo v rozpočtu pro zbývající mise Orion.

Znamenalo to, že mise D-4 se opakovat nebude a další uvažované lety byly pro nedostatek prostředků a také vyrobených raket a lodí zrušeny bez náhrady. Pilotovaný program neskončil, ale pro rok 6 už nebyl žádný let naplánován. Byl to ovšem konec programu Orion.

Program Orion, který vznikl zkraje 4. roku, byl bezpochyby veleúspěšným projektem. KKP dokázala vytvořit kosmický systém, který přistál na Munu a Minmusu, zahrnoval řadu nových pokrokových řešení a posunul pilotovanou kosmonautiku o obrovský skok dopředu. Během programu se staly i problémy a průšvihy, ale nikdy nedošlo ke zranění, či smrti žádného kerbonauta. Při tak náročných misích to svědčilo o mimořádné kvalitě všech, kteří na programu pracovali. Orion skončil, ale v dějinách kosmonautiky zůstane navždy.

Žádné komentáře:

Okomentovat