pondělí 5. října 2015

LETECTVO HLEDÁ NOVÝ PROGRAM


Když byl ukončen program Horizont, letectvo přehodnotilo konstrukci svých komunikačních satelitů a rozhodlo, že data se budou předávat na Kerbin pomocí vysílačů. Zároveň se generálové dohodli, že budou vyvíjet novou orbitální stanici. Nejprve bylo však nutné zkonstruovat novou nosnou raketu, s větší kapacitou. Požadavek zněl na minimálně dvojnásobnou nosnost oproti raketě Vulkan, tedy 9 tun. Další vývojový tým dostal zadání na konstrukci dvoumístného kosmoplánu.

Vývoj rakety šel dopředu bleskovým tempem a už 357. den mělo letectvo prototyp hotový pro statické zkoušky. Tvar nosiče byl značně neobvyklý, motory byly schované v rozšířené základně rakety a byly čtyři, spojené dohromady. Podle výpočtů by měla nová raketa unést na orbitu ve výšce 100 kilometrů více než 12 tun užitečného nákladu, takže zadání se podařilo splnit. A protože zkoušky dopadly také dobře, 380. den proběhl první zkušební start.


Raketa letěla velmi stabilně, oproti předchozímu nosiči Vulkan zcela zmizely podélné oscilace. Zátěž o hmotnosti 12,5 tuny vynesla raketa na oběžnou dráhu naprosto v pořádku. Díky tomuto úspěchu byla raketa přijata a bylo jí uděleno jméno „Uragan“.


Co se týče vývoje nového kosmpolánu, tady se taky pokračovalo bleskovým tempem. Už 320. den byly vybrány finální návrhy dvou konstrukcí, z nichž byla 405. den vybrána konečná varianta. Nový stroj X-3 byl v prototypové verzi připraven 35. den 5. roku, 49. den proběhly první zkoušky ve vzduchu – stroj byl vynesen do výšky dálkově ovládaným dronem a poté se odpojil, aby přistál na letištní ploše.





X-3 byl konstruován jako dvoustupňový, návratový stupeň zahrnoval kluzák s kabinou a přechodovým uzlem, servisní stupeň obsahoval palivovou nádrž, raketový motor a nádrže s monopropelantem. Servisní stupeň se měl před přistáním odhazovat a návratový stupeň měl doklouzat na ranvej.

Poprvé byl X-3 připojen k raketě Uragan 78. den, kdy se konaly zkoušky vynesení stroje na balistickou dráhu v bezpilotním režimu. 89. den pak letěl v kabině poprvé testovací pilot, Geoflie Kerman. A start dopadl velmi špatně.



Raketa se ve výšce 3 kilometrů otočila špicí k zemi. Schylovalo se ke katastrofě, ale Geoflie duchapřítomně odpojil kosmoplán od rakety a nouzově přistál na trávě, bez jediného škrábance. Technici pak raketu Uragan přepracovali – dostala velké řídící plochy a tato verze pro vynášení kosmoplánu dostala název Uragan X.


Nový pokus se konal 137. den. Upravená raketa Uragan tentokrát fungovala naprosto správně a X-3 se dostal i s Geofliem na palubě na oběžnou dráhu. Tady se prováděly testy všech systémů a po jednom oběhu Kerbinu pilot odpojil servisní stupeň a vrátil se na Kerbin.




Bohužel, nepodařilo se trefit přistávací dráhu, X-3 ji přeletěl a musel dosednout do moře. I tak se ale hlavní cíle mise povedlo splnit a letectvo se rozhodlo přijmout upravenou raketu i kosmpolán do své „výzbroje“. Letoun se interně jmenoval „DAKS“, což byla zkratka pro Dvoumístný Aero-Kosmický Systém, ale záhy mu byla přidělena přezdívka „Klipr“.


Finální prototyp kosmické stanice byl hotov 166. den. Stanice byla pojmenována „ORLAB“, což byla zkratka pro Orbitální LABoratoř. Stejný název dostal i celý program. Letectvo tak mělo k dispozici zcela novou generaci systému pro vědecký výzkum na oběžné dráze. Nosnou raketu Uragan, kosmoplán X-3 Klipr a stanici ORLAB. Datum vynesení stanice na oběžnou dráhu byl stanoven na 200. den.

Žádné komentáře:

Okomentovat